Hartcoherentietraining
 
 
We staan bloot aan veel meer stress
 
Het valt niet mee om alle prikkels die op ons afkomen te verwerken. Internet, reclame, werkdruk. Steeds vaker heeft ons lichaam het er moeilijk mee. Al deze impulsen kunnen leiden tot vervelende klachten zoals vermoeidheid, nervositeit, moeilijk slapen, hoge bloeddruk, depressiviteit etc.
 
Je hartritme bepaalt je balans
 
Je hartslag is nooit constant, maar versnelt en vertraagt voortdurend afhankelijk van allerlei fysieke en mentale processen. Deze variatie noemen we hartritme variabiliteit. Een bijzondere vorm van hartritme variabiliteit is hartcoherentie: een zeer regelmatige versnelling en vertraging van het hartritme. Hartcoherentie is te zien als een sinus-achtig verloop van het hartritme. Tijdens hartcoherentie komt het zenuwstelsel in balans en voelen we ons kalm en tegelijkertijd alert.
 
Hartcoherentie kan je trainen
 
Net zoals je een spier kunt trainen, kan je ook jouw hartcoherentie trainen. Via een oorsensor wordt jouw hartslag gemeten terwijl je verbonden bent met de computer. Je gaat aan de slag met ademhalings- en concentratieoefeningen om je hartritme coherent te maken.
 
Iedere dag 7 minuten is genoeg
 
Gedurende 6 tot 7 weken dagelijks 7 minuten trainen geeft je voldoende basis om in hartcoherentie te komen en te blijven. In tijden van stress ben je minder opgejaagd, minder moe, minder prikkelbaar en emotioneel stabieler. Je krijgt meer buffercapaciteit en je kunt het leven met meer gemak aan.
 
Hoe werkt dit in je lichaam?
 
De kern zit in ons autonome zenuwstelsel. Via hartcoherentie training komt er meer evenwicht tussen de sympathicus en de parasympaticus, zeg maar de aanjager en de rem van het zenuwstelsel. De werking hiervan bespreken we uitvoerig in ons gratis boekje ‘Je hartritme bepaalt je balans.’
 
Uitvoerig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan
 
Er zijn in de medische literatuur talrijke studies gedaan naar het effect van hartcoherentie training op de werking van ons lichaam. Ook dr. Servan Schreiber heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan. In zijn boek ‘Uw brein als medicijn’ noemt hij de ‘resultaten bijna te mooi om waar te zijn en een verjongingskuur van de fysiologie!’
 
Om in hartcoherentie te komen, is niet moeilijk. Het vergt geen grote inspanning om iedere dag 10 minuten naar mooie foto’s en video’s te kijken. Zo ontdek je spelenderwijs hoe jouw lichaam reageert en herstel je de natuurlijke balans van je autonome zenuwstelsel waardoor je stressklachten verminderen of zelfs verdwijnen.
 
Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen of kijken op de website van Heartlive. Bovenstaande informatie is afkomstig van deze site en met toestemming overgenomen. Lourens Touwen is opgeleid en werkt samen met Heartlive.